این حدیث در کتاب صحیح بخاری، کتاب مواقیت الصلاه ،باب فضل صلاه العصر با سند صحیح نقل شده است:
رقم الحديث: 523
(حديث قدسي) حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ ، عَنْ قَيْسٍ ، عَنْ جَرِيرِ ، قَالَ : كُنَّا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَنَظَرَ إِلَى الْقَمَرِ لَيْلَةً يَعْنِي الْبَدْرَ ، فَقَالَ : " إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَا الْقَمَرَ ، لَا تُضَامُّونَ فِي رُؤْيَتِهِ فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ لَا تُغْلَبُوا عَلَى صَلَاةٍ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا فَافْعَلُوا ، ثُمَّ قَرَأَ : وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ سورة ق آية 39 " ، قَالَإِسْمَاعِيلُ : افْعَلُوا لَا تَفُوتَنَّكُمْ .
روزي پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله به ماه شب چهارده نگريست و فرمود: همانطور كه شما اين ماه را ميبينيد به زودي پروردگارتان را بي هيچ مانع و مزاحمتي خواهيد ديد.
در حالی که در قران به صراحت دیدن خداوند محال شمرده شده است.
اينگونه روايت ها آنچنان شايع بود كه مردم ـ و مخصوصا پيروان اهلبيت عليهم السلام ـ در هر عصري به امامان بزرگوار رجوع كرده و از آنان حقيقت امر را جويا ميشدند و آن بزرگواران با دلايل قرآني و عقلي، حديث ديده شدن خدا را كذب محض دانسته و آنان را از چنين اعتقادي برحذر مينمودند. چنانچه از رواياتي كه در كتب روائي شيعه موجود است به خوبي اين موضوع روشن ميشود كه نمونه آن را از رجوع أبو قرّه به امام رضا علیه السلام را می آوریم که عالم آل محمد(صلی الله علیه وآله)چگونه توحید را عاری از هر شرک و تجسیمی تشریح می فرمایند.
إمام رضا عليهالسلام فرمود: پس چه كسي از جانب خدا براي جنّ و انس خبر آورد كه: «لا تُدْرِكُهُ الاْبْصارُ» انعام، آيه 103،
چشم ها او را نميبيند.
و «لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْما» طه، آيه 110
(نه تنها چشم نميتواند او را ببيند) علم كسي (هم) نميتواند او را بشناسد.
و «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ» شوري، آيه 11
يعني: هيچ چيزي مثل او نيست.
آيا او محمّد صلي الله عليه و آله و سلم نبود؟
گفت: آري.
فرمود: چگونه ميشود كه مردي به مردم بگويد كه من از جانب خدا آمدم و آنها را به امر خدا به سوي خدا بخواند و بگويد كه: «لا تدركه الابصار» و «لا يحيطون به علما» و «ليس كمثله شيء» آنگاه بگويد كه من او را ديدم و به او احاطه علمي پيدا كردم و او به صورت بشر است؟ آيا حيا نميكنيد؟ بيدينها هم نتوانستند به او اينگونه إشكال كنند كه از جانب خدا چيزي ميآورد آنگاه خلاف آن را ميگويد. أبو قرّه گفت: در قرآن آمده است:
«وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَة أُخْرَى» نجم، آيه 13،
يعني: يكبار ديگر او را ديد.
إمام رضا عليهالسلام فرمود: دنباله اين آيه معلوم ميكند كه چه ديد. ميفرمايد:
«مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى» نجم، آيه 11.
يعني: قلب او آنچه را كه چشمش ديد دروغ نگفت.
سپس بيان ميكند كه آن حضرت چه ديد. ميفرمايد:
«لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَات رَبّه الْكُبْرَى» نجم، آيه 18،
يعني: همانا او مقداري از آيات بزرگ خدا را مشاهده كرد.
آيات خدا غير خداست و خداوند ميفرمايد:
«ولا يحيطون به علما» وقتي چشم بتواند او را ببيند به او احاطه علمي و معرفت پيدا كرده است.
أبو قرّه گفت: پس تو روايات را تكذيب ميكني؟
أبو الحسن عليهالسلام فرمود: وقتي روايات، مخالف قرآن باشد آن را تكذيب ميكنم. آنچه مسلمانان بر آن اتفاق دارند اين است كه احاطه علمي به خدا ممكن نيست و هيچ چشمي او را درك نميكند و چيزي شبيه او نيست».
منتظر پاسخ از برادرانمان هستیم.